Sökmarknadsföring med sponsrade länkar

Sökmarknadsföring
Sökmotorernas främsta inkomstkälla är köpta annonser (sponsrade länkar) som syns bredvid de vanliga sökresultat som visas vid en sökning. Varje gång någon klickar på denna annons tjänar sökmotorerna pengar och annonsköparen debiteras. Den vanligaste formen när man handlar denna typ av annonser är att man betalar per klick. Man kan även betala per tusen exponeringar till ett förbestämt pris.

Företaget som är störst på sökmarknaden för sponsrade länkar är idag Google, men dessa annonsplatser finns även på Yahoo och Bing.

AdWords konto
Väldigt kortfattat så fungerar sponsrade länkar hos Google på följande sätt.

1. Starta ett AdWords-konto och där väljer man sedan förskottsbetalning eller efterskottsbetalning som kopplas till ett kreditkort.

2. Sedan skapar man en annons, den som kommer att visas på Google.

3. Efter det är det dags för att bestämma de sökord man vill att annonsen ska synas med. Google brukar kunna presentera ett bra utbud av synonymer så det är enkelt att komma upp i många sökord/fraser snabbt.

4. Sista steget är att bestämma hur mycket man är beredd att betala per klick samt vilken dagsbudget man är beredd att investera.

Sponsrade länkar på Google ger snabba resultatet, samt att man själv kan styra över kostnaderna. Det är relativt enkelt att mäta ROI (return on investment) inte minst om man använder någon form av spårningsverktyg.

Vi på SEO Sverige kan hjälpa er med sponsrade länkar & kampanjer. Läs mer om sökmarknadsföring!

Om Fredrik Westlund

Jobbar idag med online marknadsföring i form av sökmotoroptimering på SEO Sverige. Denna blogg är privat, men det händer absolut att jag skriver om arbetsrelaterade ting. Min Google+ profil!
Det här inlägget postades i Google, SEO och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.